تست ها کنکور - کتاب پیش دانشگاهی 1و2
1- پیام آیه ی شریفه ی: افرأیتم النّارَ الّتی تورون اانتُم انشأتُم شجرتَها ام نَحنُ المنشئون نحنُ جعلناها تذکرهّ و متاعاً للَمُقْوین همان ......... تأثیرگذاری انسان در فعّالیت ها ................. و اعلان توحید در ................ می باشد.
1) قبول- به صورت مستقل – ولایت
2) رد- به صورت مستقل- ولایت
3) رد- نه به صورت مستقل- ربوبیّت
4) قبول- نه به صورت مستقل- ربوبیّت
2- آیات شریفه ی ( الّذین یذکرون الله قیاماً و قعوداً...) ( و من یتول الله و رسوله...) و ( و من یسلم وجهه الی الله و هو محسن) به ترتیب بیانگر کدام بعد از ابعاد توحید است؟
1) افعالی- عبادی- عبادی
2) عبادی- افعالی- عبادی
3) افعالی- عبادی- افعالی
4) عبادی- افعالی- افعالی
3- اولین قدم در دوستی خالصانه با خداوند برخورداری از ... است و اولین ثمره ی اخلاص،... می باشد.
1) حسن فاعلی و حسن فعلی- احساس اطمینان و آرامش
2) عمل صالح و حسن فعلی- احساس اطمینان و آرامش
3) حسن فاعلی و حسن فعلی- عدم نفوذ شیطان و یأس او
4) نیت الهی و حسن فاعلی- عدم نفوذ شیطان و یأس او
4- توبه یعنی بازگشت، کاربرد این کلمه در قرآن برای خداوند به معنای ... است که آیه ی شریفه ی ... حاکی از آن است.
1) بازگشت وی از عقوبت به سوی لطف و آمرزش- ( فمن تاب من بعد ظلمه)
2) بازگشتن از گناه به سوی فرمان برداری از خداوند- ( فمن تاب من بعد ظلمه)
3) بازگشتن از گناه به سوی فرمان برداری از خداوند- ( فان الله یتوب علیه)
4)بازگشت وی از عقوبت به سوی لطف و آمرزش- ( فان الله یتوب علیه)
5- فهم رویّه ی خداوند در ابقای « درستکاران» از دقّت در آیه ی ... محقّق می گردد و ارزانی شدن « رهنمودها» مفهوم به دست آمده از آیه ی ... می باشد.
1) و ما کانَ ربّک لیهلک القُری بِظُلم و اهلُها مصلحون)- (من کان یُریدُ حَرْث الآخره نَزد له فی حَرْثهِ)
2) (و ما کانَ ربّک لیهلک القُری بِظُلم و اهلُها مصلحون)- ( قد جائکم بصائر من ربّکم فمن اَبصر فَلِنَفسه و من عَمِیّ فَعلّیها)
3) (الّا من تاب و آمن و عمل عملاً صالحاً فاولئک یبدّل الله سیّئاتهم حسنات)- (من کان یُریدُ حَرْث الآخره نَزد له فی حَرْثهِ)
4-(الّا من تاب و آمن و عمل عملاً صالحاً فاولئک یبدّل الله سیّئاتهم حسنات)- (من کان یُریدُ حَرْث الآخره نَزد له فی حَرْثهِ)
6- تعیین نقشه ی پدیده ها با ... خداوند و تحقّق آن با .... او است که به ترتیب، ... و .... رقم می خورد.
1) حکمت- اراده- قضا- تقدیر
2)اراده- حکمت- قضا- تقدیر
3)حکمت- اراده- تقدیر- قضا
4) اراده- حکمت- تقدیر- قضا
7- قرآن کریم انسان ها را به جای روی گردانی از نعمت های حلال به دوری از ... توصیه می کند و می فرماید ....
1) گناهان و کارهای زشت- ( قل من حرّم زینه الله التی اخرج لعباده ...)
2) گناهان و کارهای زشت- ( قل انّما حرّم ربّی الفواحش ما ظهر منها و ما بطن ...)
3) دلبستگی به زینت های دنیوی- ( قل انّما حرّم ربّی الفواحش ما ظهر منها و ما بطن ...)
4) دلبستگی به زینت های دنیوی- ( قل من حرّم زینه الله التی اخرج لعباده ...)
8- معرفت برتر و عمیق، معرفتی است که ... و بستر اصلی حرکت به سوی این هدف ... است.
1) تنها مؤثر در نظام آفرینش راخدا بدانیم- پاکی و صفای فطری قلب
2) در پشت پرده ی ظاهر و در ورای هر چیزی، خدا را ببیند- پاکی و صفای فطری قلب
3) در پشت پرده ی ظاهر و در ورای هر چیزی، خدا را ببیند- اخلاص عبودیّت و بندگی برای خدا
4) تنها مؤثر در نظام آفرینش را خدا بدانیم- اخلاص عبودیّت و بندگی برای خدا
9- با توجّه به آیه ی شریفه ی: ( اِتخذوا احبارَهم و رُهبانَهم ارباباً من دونِ الله و المَسیحَ ابن مَریَم ...) نکوهیدگان از شرک ... ، .... بودند که مبتلا به شرک .... شدند.
1) عبادی- معتقدان به ربوبیّت احبار و رهبان و حضرت مسیح- عملی
2) نظری- معتقدان به ربوبیّت احبار و رهبان و حضرت مسیح- ذاتی
3) عبادی- دانشمندان و راهبان دینی عاملان انحراف در دعوت حضرت مسیح- عملی
4) نظری- دانشمندان و راهبان دینی عاملان انحراف در دعوت حضرت مسیح- ذاتی
10- زندگی عرصه ی تلاش برای بروز و ظهور توحید ... است که پیام آیه ی شریفه ی .. حاکی از آن است.
1) نظری- ( قل انّما اعظکم بواحدهٍ ان تقوموا لله مثنی و فرادی)
2) عملی- ( قل انما اعظکم بواحدهٍ ان تقوموا لله مثنی و فرادی)
3) عملی- ( و لله ما فی السّماوات و ما فی الأرض و الی الله تُرجَعَ الأمور)
4) نظری- ( و لله ما فی السّماوات و ما فی الأرض و الی الله تُرجَعَ الأمور)
11- آیات شریفه ی: ( یا ایتها انفس المطمئنّه ارجعی الی ربک ...) و ( الّذین جاهدوا فینا لنهدینهم سبلنا...) به ترتیب بیانگر ... و ... است که از لوازم .... می باشد.
1) یاد معاد و روز حساب- اهتمام به عمل صالح- رسیدن به حقیقت بندگی
2) راز و نیاز با خداوند- اهتمام به عمل صالح- تماش صادقانه در راه خدا
3) یاد معاد و روز حساب- افزایش معرفت به خداوند- رسیدن به حقیقت بندگی
4) راز و نیاز با خداوند- افزایش معرفت به خداوند- تلاش صادقانه در راه خدا
12- گرفتار آمدن جوامع به گناهان و انحراف هائی هم چون: « رشوه گیری، رباخواری، بی توجّهی به عفاف و پاکدامنی و جز آن نیازمند به توبه ی ... و درمان بخش آن ، عمل به وظیفه ی ... است که بر دوش ... نهاده شده است.»
1) اجتماعی- مبارزه با مفاسد اجتماعی- حاکمان جامعه
2) فردی- مبارزه با مفاسد اجتماعی- حاکمان جامعته
3) فردی- نظارت همگانی- عالمان به حلال و حرام
4) اجتماعی- نظارت همگانی- عالِمان به حلال و حرام
13- تعیین مسیر حرکت خورشید و جایگاه های ماه که بتوانیم ساعات، روزها، ماه ها و فضل ها را تنظیم نموده با اعتماد و اطمینان از دقّت و نظم آن، برنامه ریزی و عمل کنیم برخاسته از ... الهی و حاکی از ... خداوند است.
1) تقدیر- اراده و خواست
2) قضای- اراده و خواست
3) تقدیر- علم و حکمت
4) قضای- علم و حکمت
14- یکی از جنبه های عدالت خواهی رسول خدا (ص) مبارزه با تبعیض نژادی و امتیازات اشرافی بود که آیه ی شریفه ی ... حاکی از آن است.
1) ( قل یا اهل الکتاب تعالوا الی کلمه سوا بیننا و بینکم الا نعبد الا الله ...)
2) ( هو الذی ارسل رسوله بالهدی و دین الحقّ لیظهره علی الدّین کلّه...)
3) من عمل صالحاً من ذکر او انثی و هو مؤمن فلنحیینه حیاه طیبه)
4) (یا ایها النّاس انا خلقناکم من ذکر و انثی و جعلناکم شعوباً و قبائل ...)
15- تمام موارد، بیانگر توحید ذاتی است، به جز مورد:
1) ( هو الواحد القهّار)- ( لیس کمثله شی)
2) ( لیس کمثله شی)- ( ما لهم من دونه من ولی)
3) ( و لم یکن له کفوا احد) – (قل هو الله احد)
4) ( قل هو الله احد)- ( و اعلموا انّ الله غنیَّ حمید)
16- بر مبنای اندیشه ی اسلامی، اطاعت از پیامبر(ص) و اطاعت از جانشینان معصوم آن بزرگوار، لازمه ی توحید ... و دست یابی به شخصیّت یگانه، مرهون عبودیّت و پرستش خداوند در بعد .... است.
1) افعالی- فردی
2) عبادی- اجتماعی
3) عبادی- فردی
4) افعالی اجتماعی
17- اولین ثمره ی اخلاص در انسان کدام است؟
1) تقرب به پیشگاه الهی و وصال و لقای پروردگار
2) صفات کمالیه ی خداوند در انسان تجلی پیدا می کند.
3) عدم نفوذ شیطان و مأیوس شدن او از انسان مخلص
4) احساس اطمینان و آرامش روحی و نجات از اضطراب ها
18- نخستین گام در ورود به دروازه ی رحمت الهی آن گاه برداشته می شود که:
1) تصمیم جدّی بر عدم بازگشت به گنا، اتّخاذ شود.
2) حقّ الله تضییع شده در حد امکان، گزارده شود.
3) شیرینی گناه به تلخی حسرت و اندوه آلایش به گناه، تبدیل شود.
4) حق النّاس تضییع شده در حدّ امکان جبران و با دعاء و صدقه، گزارده شود.
19- مفهوم آیه ی شریفه ی: ( لا الشمس ینبغی لها ان تدرک القمر و لا اللّیل سابق النّهار و کل فی فلک یسبحون) مربوط به ... است که سبب شده است که ما بتوانیم:
1) تقدیر الهی- ایام را تنظیم نموده و با اعتماد و اطمینان از دقت و نظم آن، برنامه ریزی و عمل کنیم.
2) قضای الهی- ایام را تنظیم نموده و یا اعتماد و اطمینان از دقت و نظم آن، برنامه ریزی و عمل کنیم.
3) تقدیر الهی- به حکمت و قدرت خداوند که مسیر حرکت خورشید و جایگاه های ماه را معیّن و مقدّر فرموده است، پی ببریم.
4) قضای الهی- به حکمت و قدرت خداوند که مسیر حرکت خورشید و جایگاه های ماه را معیّن و مقدّر فرموده است، پی ببریم.
20- دیدگاه متعادل اسلام، نسبت به بهره وری از نعمت های دنیائی و معنوی که یکی از مظاهر تمدّن اسلامی است، از دقّت در کدام مورد، مفهوم می گردد؟
1) ( قُل من حرم زینه الله التی اخرج لعباده و الطیبات من الرزّق)
2) ( قل انّما حرم ربّی الفواحش ما ظهر منها و ما بطن و الاثم و البغیَ)
3) (مِن عمل صالحاً من ذَکر او انثی و هو مؤمن فلنحیینه حیوه طیبه)
4) ( یا ایها النّاس انّا خلقناکم من ذَکر و انثی و جعلناکم شُعوباً و قبائل لتعارفُوا)
21- از دقّت در کدام مورد« تقویت ایمان و اراده» به عنوان عمل به مسئولیّت انسانی- اسلامی خویش، به منظور ارائه ی « امّتی اسوه» مفهوم می گردد؟
1) ( و من یَتول الله و رسوله فأنّ حزب الله هم الغالبون
2) ( اُدْعُ الی سبیل ربّک بالحکمه و الموعظه الحسنه و جادلهم بالتی هی احسنْ)
3) ( و لتکن منکم امّه یدعون الی الخیر و یأمرون بالمعروف و ینهون عن المنکر)
4) ( و قال موسی لقومِه اِستعینُوا بالله و اصبروا انَ الأرض لله یُورثُها من یشاءُ من عباده و العاقبه للمتّقین)
22- آیات شریفه ی: ( الحمد لله ربّ العالمین اهدنا الصّراط المستقیم) به ترتیب بیانگر کدام یک از مراتب توحید است؟
1) عملی- افعالی- افعالی
2) عملی- افعالی- ذاتی
3) ذاتی- ذاتی- افعالی
4) ذاتی- افعالی- ذاتی
23- یکی از راه های بسیار مؤثر برای تقویت عبودیت، توجّه مداوم به معاد است و قرآن کریم می فرماید: خدا و رسول را اطاعت کنید، باشد که مشمول رحمت خدا قرار گیرید و آن گاه می فرماید:
1) ( و الذین جاهدوا فینا لنهدینهم سبلنا و ان الله لمع المحسنین)
2) ( الم اعهد الیکم یا بین ءادم ان لا تعبدوا الشیطان انّه لکم عدو مبین)
3) ( و سارعوا الی مغفرٍه من ربکم و جَنهً عرضها السماوتات و الارض اعدت للمتقین)
4) ( اتخذوا احبارهم و رهبانهم ارباباً من دون الله و المسیح بن مریم و ما امروا الاّ لیعبدو الله)
24- از پرتگاه های خطرناک سقوط در وادی ضلالت آن جاست که انسان گناه خود را ... کند یعنی ... و وقتی ... ..
1) فراموش- از زشتی آن غافل شود- به گناهی عادت کند- راه اعتراض را بر عقل بندد.
2) توجیه- راه اعتراض را بر عقل بندد- به گناهی عادت کند- از زشتی آن غافل شود.
3) فراموش- راه اعتراض را بر عقل بندد- گناهی را کوچک بشمارد- از زشتی آن غافل شود.
4) توجیه از زشتی آن غافل شود- گناهی را کوچک بشمارد- راه اعتراض را بر عقل بندد.
25- نفی نقش علّتها در پیدایش موجودات، به معنای ...است.
1) به انجام رساندن، پایان دادن و حتمیّت بخشیدن به موجودات جهان
2) حاکمیّت قضاء و قد الهی در اندازه گرفتن و ایجاد اندازه در نظام خلقت
3) منفرد و جدا از هم دیدن تقدیرات الهی و نظام حاکم بر جهان خلقت
4) مقدّر به تقدیر الهی بودن موجودات و سر سپردگی در برابر اراده ی او بودن
26- حکومت در بلاد اسلامی پس از رحلت پیامبر گرامی اسلام (ص) دگرگون شد، به طوری که حاکمان... که خود را جانشین رسول خدا (ص) می دانستند، ....
1) بنی امیه و بنی عباس- شیوه ی سلاطین ایران و روم را دی پیش گرفتند و حکومت های مستبد تشکیل دادند.
2) ظاهر ساز بنی امیه و بنی عباس- شیوه ی سلاطین ایران و روم را دی پیش گرفتند و حکومت های مستبد تشکیل دادند.
3) بنی امیه و بین عباس- به روش پادشاهان و رؤسای قبایل، ثروت اندوزی نامشروع و فساد را پیشه خود کردند.
4) ظاهر ساز بنی امیه- - به روش پادشاهان و رؤسای قبایل، ثروت اندوزی نامشروع و فساد را پیشه خود کردند.
27- اساسی ترین نیازهای آدمی که .......... است به دنبال پدیده ی .................. تبدیل به ............... شد.
1-استفاده ی درست از مواهب طبیعی و رفاه مالی – استعمار – وابستگی
2-نجات از پدیده ی استعمار و دستیابی به آزادی – استعمار – وابستگی
3-آگاهی به حقوق مادی و بهره وری از آن – تولید انبوه کالا – دل مشغولی دائمی
4-پرورش و تکامل بعد معنوی و متعالی او – تولید انبوه کالا – دل مشغولی دائمی
28- پیام آیه ی شریفه ی (( لا ینهاکم الله عن الذین لم یقاتلوکم فی الدین و لم یخرجوکم من دیارکم ان تبروهم و تقسطوا الیهم )) قبول ارتباط ........... با کسانی است که ............
1-قسط و عدل – در سرزمین شما زندگی می کنند. 2-داد و ستد – در سرزمین شما زندگی می کنند.
3-داد و ستد – با شما در حال جنگ و ستیز نباشند. 4-قسط و عدل – با شمار در حال جنگ و ستیز نباشند.
29- پیام آیه ی شریفه ی: ( لا اله الأ هو خالق کلُ شی فاعبدوه) به ترتیب توحید ... و ....... و ....... می باشد
1) ذاتی- افعالی- عملی
2) نظری- ذاتی- افعالی
3) ذاتی- عبادی- عملی
4) نظری- عملی- افعالی
30- کدام مورد از مصادیق شرک خفی نیست؟
1) انسان در کنار تدبیر الهی، برای تدبیر خود حسابی جداگانه باز کند و فکر کند که می تواند موجودی را تربیت کند.
2) اگر شیء از ابزار بودن خارج شود و هدف و محور زندگی قرار گیرد و علاقه ی به آن، جایگزین خدا قرار بگیرند.
3) اگر « کسی ثبات در قوانین و رویدادهای طبیعی را که به انسان امکن برنامه ریزی می دهد» در طول اراده خداند بداند.
4) انسان به جای تبعیت از خداوند و کسب رضایت او، از غیر خدا اطاعت کند و کارهایش را برای رضایت دیگری انجام دهد.
31- در قرن اول و دوم هجری گروهی درجامعه اسلامی پیدا شدند که می گفتند.... ائمه اطها (ع) قاطعاته در مقابل این انحراف ایستادند و قرآن در این باره می فرماید:
1) ایمان شرط سعادت نیست- ( و الّذین جاهدوا فینا لنهدینهم سَبُلنا)
2) عمل شرط ایمان نیست-( و الذین جاهدوا فینا لنهدینهم سَبُلنا)
3) ایمان شرط سعات نیست.( اِنّ ربّی و ربُّکم فاعبدوه هذا صِراط مستقیم)
4) ایمان شرط ایمان نیست. .( اِنّ ربّی و ربُّکم فاعبدوه هذا صِراط مستقیم)
32- با تدبر در آیه ی شریفه ی: ( فَمَن تابْ مِنْ بعد ظُلمِه و أصلَحَ فَانَّ اللهَ یتوبُ علیه اِنَّ اللهَ غفورُ رحیم) کدام مفهوم مستفاد نمی گردد؟
1) بین گناه تا غفران فاصله و مرحله ای نیست. توبه دل ها را پاک می کند و گناهان را می شوید.
2) هر کس بعد از ستم کردنش توبه کند و به صلاح در آید خداوند توبه ی او را می پذیرد که او آمرزنده ی مهربان است.
3) بین گناه تا غفران دو مرحله انجام می شود. توفیق توبه از خداوند و بازگشت از عقوبت به سوی لطف الهی
4) قرآن کریم که کلمه توبه را برای خداوند به کار برده است به معنای بازگشت از عقوبت به سوی لطف و آمرزگاری است.
33- دعوت به « تفکر، تعقل و خرورزی» از توجه به کدام آیه مفهوم می گردد؟
1) ( قل آمنتَ بما اَنزل الله من کتاب و أمِرتُ لاْعدلْ بینکم الله ربّنا و ربّکم)
2) ( قل یا اهل الکتاب تعالوا الی کلمه سواءٍ بیننا و بینکم أنْ لا نعبدالاّ الله)
3) یا ایها النّاس انْا خلقناکم من ذُکْرُ و أنثی و جعلناکم شعوباً و قبائل لتعارفُوا)
4) قل هل یَسْتوی الّذین یعلمون و الّذین لا یعلمون انْما یتذکْر اولوا الألباب)
34- مول
نظرات شما عزیزان: